Las nuevas narrativas encuentran acomodo en la realidad virtual

La realidad virtual es una tendencia al alza, una nueva manera de contar historias que aglutina varias tendencias del periodismo actual: el vídeo, la tecnología, la experiencia del usuario y la inmersión en su dispositivo a través de una aplicación.

En los últimos años hemos presenciado la evolución de estas tecnologías con dispositivos como Oculus Rift, Samsung Gear o el formato de bajo coste de Google, las Google Carboards.

Diarios generalistas como el New York Times, económicos como el Wall Street Journal, revistas como el New Yorker y hasta agencias de noticias como Associated Press, experimentan con esta tendencia en una apuesta por profundizar en formatos atractivos orientados a despertar y capturar el interés de sus audiencias a través de nuevas aplicaciones.

Precisamente la última iniciativa de calado en torno a la realidad virtual la ha protagonizado el NYT y con ella ha logrado batir su récord de descargas en el lanzamiento de una aplicación.

Para el éxito de esta iniciativa, el NYT ha distribuido más de un millón de Google Carboards a los suscriptores dominicales del diario para que pudieran acceder, a través de una aplicación móvil, al contenido de la revista dominical, que incluía un documental que cuenta la historia de tres niños desplazados de Sudán, Siria y Ucrania.

Las Google Carboard son visores de realidad virtual, un artilugio de cartón al que se acopla el dispositivo móvil para transformarlo en un visor casero de realidad virtual que, con la ayuda de una aplicación del propio diario, permite al usuario sumergirse en la historia de una manera distinta, atrapando su atención y casi haciéndolo partícipe en un formato de 360 grados que simula el espacio donde se producen los hechos.

En el resumen de hoy incluimos distintas iniciativas que apuestan por esta nueva fórmula narrativa que empieza a asentarse en los principales medios digitales del mundo.

 

News outlets left and right (and up, down, and center) are embracing virtual reality technology [inglés] · Visto en Niemanlab.org

Among those experimenting is The Wall Street Journal, which plans to open source its 360-degree mobile video and VR technology and hopes to turn VR into more of a mainstay of its storytelling…Seguir leyendo →

 

The New York Times hopes its first virtual reality film, “The Displaced,” kicks off mass adoption of VR [inglés] · Visto en Niemanlab.org

“This is probably the largest communal screening of a virtual reality film ever,” said New York Times Magazine editor Jake Silverstein, as people began to fumble with cardboard visors.

True, but it was also only one of several firsts represented at the premiere of the Times’ first virtual reality film, “The Displaced,” last Thursday in Manhattan. Not only was the Times debuting its first immersive virtual reality experience, but over the weekend of November 8, it delivered more than a million pre-assembled Google Cardboard sets to home delivery subscribers…Seguir leyendo →

 

Times Users Immerse Themselves in NYT VR [inglés] · Visto en nytco.com

This past weekend, many New York Times subscribers shared their experiences with NYT VR using Google Cardboard viewers on social media.

On Twitter, many of the tweets focused on the power of the virtual reality medium for journalism in reaction to viewing “The Displaced,” The Times’s first virtual reality film created as part of The New York Times Magazine cover story on the global refugee crisis…Seguir leyendo →

 

Behind the Scenes With a Ballerina at Lincoln Center [inglés] · Visto en wsj.com

The world of the elite ballerina is one of sore limbs and lithe bodies, demanding rehearsals and cavernous theaters. Sarah Lane, a soloist with the American Ballet Theatre, danced through it all as she prepared the title role in “The Sleeping Beauty” in Manhattan…Seguir leyendo →

 

Wall Street Journal’ Jumps Into VR [inglés] · Visto en Mediapost.com

Another big publisher is testing the waters of virtual reality with The Wall Street Journal’s launch of its new, in-app immersive video and VR programming, which will allow viewers to experience video environments without the need for another app or extra equipment…Seguir leyendo →

 

Virtual reality journalism is coming to the associated press [inglés] · Visto en Fastcompany.com

The Associated Press has become the latest news organization to turn to virtual reality as a journalism tool. The AP said today it is partnering with RYOT, a Los Angeles-based production company, on a series of VR stories set to roll out over the next five months. The first film to emerge from the collaboration is Seeking Home: Life Inside the Calais Migrant Camp, a story about the largest migrant camp in Northern France…Seguir leyendo →

 

What was it like watching a VR stream of last night’s Democratic debate? Hot and heavy [inglés] · Visto en Niemanlab.org

Last night’s Democratic debate set viewership records: more than 15 million people tuned in on CNN, and at one point there were 980,000 concurrent live streams on the network’s website. But beyond the cable and online viewership, there was another audience CNN was courting: the lucky few who own a Samsung Gear VR headset. Using four virtual reality cameras throughout the debate hall, viewers watching on the virtual reality stream could feel like they were in the room with Jim Webb as he smirked about the time he killed an enemy soldier in Vietnam…Seguir leyendo →

 

Fotografía [Maurizio Pesce]